Saturday 18 April 2015

LAPORAN AKTIVITI KECERIAAN MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR PRAUNIVERSITI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN WIRA PENRISSEN 2014/2015
1.0  Pendahuluan
Pada perjumpaan Majlis Perwakilan Pelajar Pra-Universiti (MPPU) yang ke-2 dan ke 3, majlis telah mengadakan aktiviti pembersihan dan keceriaan. Tempat aktiviti ini dijalankan adalah di blok Tingkatan 6. Semua pelajar Tingkatan 6 telah terlibat dalam aktiviti tersebut. Antara aktiviti yang dijalankan ialah menyusun dan mengecat bilik stor Tingkatan 6, mengemas dan menyusun buku-buku di bilik sumber Tingkatan 6, dan menghias kelas Tingkatan 6. Dalam aktiviti tersebut, semua pelajar telah diagihkan untuk melakukan tugasan masing-masing.

2.0  Aturcara aktiviti

Pada perjumpaan MPPU yang ke-2, majlis telah menjalankan kerja pembersihan bilik stor milik Tingkatan 6 di kelas 6A1. Seterusnya, kerja keceriaan bilik stor ini diteruskan lagi dengan kerja mengecat bilik tersebut pada perjumpaan MPPU yang ke-3. Bilik ini dibersihkan bertujuan untuk digunakan menyimpan harta milik MPPU yang dibeli dengan menggunakan wang dana MPPU.

Selain itu, majlis telah menjalankan aktiviti pembersihan dan penyusunan buku-buku atau bahan bacaan di bilik sumber Tingkatan 6. Rak buku serta buku-buku di bilik sumber tersebut telah disusun semula dengan kemas agar memudahkan para pelajar. Pada perjumpaan yang seterusnya, para ahli pengawas perpustakaan Tingkatan 6 telah mengambil kesempatan itu untuk mengadakan perjumpaan pengawas untuk kali pertama. Dalam perjumpaan tersebut, pembahagian tugas melalui jadual tugas antara pengawas perpustakaan Tingkatan 6 telah dilaksanakan. Pada keesokan harinya, para pengawas perpustakaan tersebut telah mula bertugas dengan rasminya.

Di samping itu, aktiviti pembersihan dan keceriaan kelas Tingkatan 6 juga telah dijalankan. Ketua kelas Tingkatan 6 setiap kelas masing-masing telah mengarahkan semua rakan sekelas untuk bertugas membersihkan kelas. Tugasan yang diberi ialah membersihkan, menceriakan, dan menghiaskan kelas masing-masing. Antara kerja yang dilakukan ialah menyapu sampah, mengemop, mengelap tingkap, menyusun meja dan kerusi, menghias papan notis, menghias meja guru, membalut meja pelajar, menghias papan putih dan memasang langsir kelas. Hasilnya, setiap kelas telah dihiaskan dengan kreatifnya.

3.0  Kesimpulannya
Semua pelajar telah memainkan peranan penting dalam aktiviti tersebut. Pelajar telah bekerjasama untuk melaksanakan aktiviti pembersihan dan keceriaan di blok Tingkatan 6. Aktiviti ini telah berjaya mewujudkan kerjasama antara pelajar dan mewujudkan suasana kelas yang sesuai untuk pembelajaran.











STOR MPPU SMKWP





                                                 










PUSAT SUMBER PRAU SMKWP




Laporan disediakan oleh,                                                                   16 April 2015

(Jong Hao Cheng)
Penolong Setiausaha,
Majlis Perwakilan Pelajar PraUniversiti,
SMK Wira Penrissen.

Disemak oleh,

(Debra Lika Anak Watt)
Pengerusi,
Majlis Perwakilan Pelajar PraUniversiti,
SMK Wira Penrissen.


      

No comments:

Post a Comment